El passat dia 10 de desembre de 2025 va entrar en vigor l’Ordre HAC/1425/2025, de 9 de desembre, que desenvolupa per a l’any 2026 el mètode d’estimació objectiva de l’Impost sobre la Renda de les Persones Físiques i el règim especial simplificat de l’Impost sobre el Valor Afegit.
Es mantenen els límits excloents generals per a l’aplicació del mètode d’estimació objectiva de l’IRPF i de l’IVA per a l’exercici 2026, quedant aquests de la següent forma:
- El volum d’ingressos en l’any immediat anterior per al conjunt d’activitats econòmiques, excepte les agrícoles, ramaderes i forestals, superi els 250.000 euros anuals. Es computarà la totalitat de les operacions amb independència que existeixi o no obligació d’expedir factura.
No podrà aplicar-se el mètode d’estimació objectiva quan el volum de rendiments íntegres que correspongui a operacions amb obligació d’expedir factura i el destinatari sigui un empresari o professional que actuï com a tal, superi els 125.000 euros anuals.
- El volum d’ingressos en l’any immediat anterior per al conjunt d’activitats agrícoles, forestals i ramaderes superi els 250.000 euros anuals.
- El volum de compres de béns i serveis, excloses les adquisicions d’immobilitzat, en l’any immediat anterior superi la quantitat de 250.000 euros anuals. En el supòsit d’obres o serveis subcontractats, l’import dels mateixos es tindrà en compte per al càlcul d’aquest límit.
En relació al mètode d’estimació objectiva de l’IRPF:
- Es manté per a l’exercici 2026 la quantia dels signes, índexs o mòduls, així com les instruccions d’aplicació,
- Es manté la reducció general sobre el rendiment net de mòduls respecte a l’any anterior, tornant a ser del 5% per a tots els contribuents (tant per a activitats agrícoles, ramaderes i forestals com per a la resta d’activitats) que determinin el rendiment pel mètode d’estimació objectiva al 2026. Aquesta reducció es tindrà en compte per a quantificar el rendiment net a efectes dels pagaments fraccionats.
- S’amplia el termini per a les renúncies i revocacions per al 2026 als règims simplificat i especial de l’agricultura, ramaderia i pesca de l’IVA fins al 31 de gener de 2026.
- No obstant això, seran vàlides les renúncies i revocacions presentades des de l’1 al 24 de desembre de 2025, podent modificar l’opció escollida fins al 31 de desembre de 2026.
Pel que fa al règim simplificat d’IVA, també es mantenen pel 2026 els mòduls, així com les instruccions per a la seva aplicació, aplicables al 2025. Quedaran exclosos aquells empresaris o professionals en els que concorri qualsevol de les següents circumstàncies:
Que el volum d’ingressos en l’any immediat anterior superi qualsevol dels següents imports:
- Per al conjunt de les seves activitats empresarials o professionals, excepte les agrícoles, forestals i ramaderes, 250.000 euros anuals.
- Per al conjunt de les activitats agrícoles, forestals i ramaderes que es determinin pel ministre d’Hisenda i Administracions Públiques, 250.000 euros anuals.
El volum d’ingressos s’elevarà a l’any, quan en l’any immediat anterior s’hagi iniciat una activitat.
Als efectes dels límits anteriors del règim simplificat d’IVA, el volum d’ingressos inclourà la totalitat dels obtinguts en el conjunt de les activitats, no computant-se entre aquests les subvencions corrents o de capital ni les indemnitzacions, així com tampoc l’Impost sobre el Valor Afegit i, en el seu cas, el recàrrec d’equivalència que gravi l’operació.
Si necessiten qualsevol aclariment al respecte, no dubtin en posar-se en contacte amb el seu assessor.


